Na co nalákat zaměstnance? Klíčem je kvalitní produkt a flexibilita

Text Jana Jenšíková, Foto Marek Jenšík a Shutterstock TECH EDU 4 / 2019

I když všude slyšíte, že nejsou lidi, jednu z našich nejprestižnějších farmaceutických firem, společnost Cayman Pharma, tento problém netrápí. Ačkoliv mají zhruba 130 zaměstnanců, téměř všechny pozice jsou momentálně obsazeny. Zdálo by se tedy, že na tomto poli není ve firmě co zlepšovat a že všechno šlape „samo“ jako dobře promazaný stroj. Jen personalistky Hanka Kantuláková a Zuzka Kušová vědí, co je za tím energie, a zároveň chrlí nápady, jak práci s lidmi zlepšit.

Peníze nejsou všechno

Podle všeho nemáte o lidi nouzi. Na co je lákáte? A nastupují k vám hlavně mladí?

Hanka: V poslední době jsou to hodně často mladí po škole, ať už středoškoláci nebo vysokoškoláci, ale jinak je to různé podle pozic. U nás máme velice širokou škálu uplatnění a náš kolektiv je genderově vyvážený, i když má tendenci omlazovat – mladí míří hlavně do výzkumu.

Zuzka: Už je nezlákáme ani tak na výšku platu a benefity, i když těch je u nás opravdu spousta, od příspěvků na stravování, pěti týdnů dovolené přes flexi passy, příspěvky na angličtinu až po možnost účastnit se odborných zahraničních konferencí. A to jsem zdaleka nevyjmenovala všechno. Oni to však berou jako samozřejmost. Nejvíc je zajímá to, aby nastupovali do firmy, s jejímž produktem se mohou ztotožnit, aby na ni mohli být pyšní. Chtějí znát perspektivu a mít možnost se dál rozvíjet, chtějí vědět, v jakém budou pracovat týmu.

Hanka: V tomto případě nám pomáhá skutečnost, že naše firma vyrábí prestižní produkt, který ve výsledku může nemocným prodloužit život nebo jim ho zpříjemnit. Jen bychom ještě potřebovali víc posílit brand, většinou naši firmu neznají. Je to proto, že nevyrábíme koncové produkty, léčiva, ale jejich účinnou složku, aktivní farmaceutickou substanci, tudíž se přímo s naší značkou nesetkávají. Můžeme nabídnout rozmanitou práci na moderních zařízeních. Zabodovali bychom však ještě víc, kdybychom umožnili větší flexibilitu.

Zaklínadlo jménem flexibilita

Je tedy pravda, že mladší ročníky už nechtějí pracovat od nevidím do nevidím ani za snový plat a že dávají přednost určité volnosti a volnému času?

Hanka: Ano, jednu z prvních otázek, kterou u pohovorů dostáváme, je, zda umožňujeme flexibilní pracovní dobu, tedy zda bude možné pracovat alespoň jeden den v týdnu z domova. Adepti spíše očekávají, že nabídneme home office i víc dnů, ale my je musíme zklamat, protože v naší firmě taková možnost zatím není.

Proč?

Zuzka: Je to dáno podstatou naší výroby, která u nás striktně vyžaduje přísné dodržování výrobních, většinou certifikovaných postupů a bezpečnostních opatření. Nicméně to s kolegyní bereme jako výzvu a rády bychom našly spolu s vedením firmy cestu, jak některé věci změnit. Určitě k tomu přispěje i digitalizace, kterou nyní do našich procesů zavádíme. I když všechny „papíry“ nebude možné zrušit, protože se jimi dokumentuje průběh výroby a vyžadují je kontrolní orgány v rámci legislativy, některé činnosti se zjednoduší. K elektronickému systému docházky, který jsme zavedli před čtyřmi lety, postupně přibývají další moduly – nyní nově Personalistika, Zdravotní prohlídky a v plánu jsou další. Určitě by bylo možné například vymyslet, jak umožnit, aby se některé zprávy a hlášení mohly zpracovávat z domova.

Hanka: Od nových technologií si slibujeme, že nám uvolní ruce od běžné agendy a budeme víc v kontaktu s našimi zaměstnanci, budeme věnovat víc času propojení jednotlivých oddělení, pracovat na firemní kultuře. Rádi bychom, aby na naši firmu byli pyšní nejen naši kolegové, ale aby měla prestiž i v rámci široké veřejnosti. Na tom chceme zapracovat. Za prvé si to zaslouží a za druhé se nám to vrátí při hledání nových pracovníků.

Text: Jana Jenšíková

Foto: Marek Jenšík a Shutterstock

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TECH EDU 4 / 2019 na straně 14-15.