Úvodník

Text Jana Jenšíková TECH EDU 4 / 2016

O spojených nádobách jménem škola a firma jsme v TECH EDU psali už mnohokrát. A jen tak s tím nepřestaneme, protože je to podle nás klíč k řešení velkého problému nedostatku mladého řemeslného a technického potěru.

Ve strojírnách Beneš a Lát začínají s exkurzemi ve slévárně už u předškolních dětí. Prý jsou pozornější než žáci z druhého stupně základní školy, a co víc – když mají na konci roku nakreslit svůj největší zážitek, mnoho z nich namaluje peklo s tavicími pecemi. Ředitel firmy Lumír Al-Dabagh věří, že je třeba dětem zblízka ukazovat i technické profese, aby získaly co nejdříve zájem o techniku a byla šance, že v nich vydrží i později, až se budou rozhodovat co dál. Beneš a Lát spolupracuje úzce s několika základními školami v rámci „dílen“. Ty už podle šéfa strojíren nejsou však jen o kladivu, pilníku a šmirglpapíru, neboť důležité je propojit manuální zručnost a moderní technologie. Za jeden z největších vkladů do vzájemné spolupráce považuje to, že poskytují školám své odborníky, kteří se na výuce předmětu „dílny“ podílejí. A že umí vzbudit v žácích opravdový zájem, potvrzuje i ředitel ZŠ T.G.M. Poříčany Václav Pěnkava.

Pro další ukázku synergie škol a firem jsme zajeli do Nového Boru na Svatomartinskou sklářskou noc, abychom se přesvědčili, že unikátní tradice českého skla žije. Navzdory tomu, že region kvůli krizi ve sklářství ještě před pár lety zažíval úpadek, řeší tu dnes podniky jiný problém: mají zakázky, ale chybí jim kvalifikovaní pracovníci, protože staří odešli do důchodu a mladá generace sklářů ještě nedorostla. Proto zde spolupráce sklářských škol s firmami funguje velmi přirozeně. Jak nám řekla ředitelka Vyšší odborné školy sklářské a Střední školy v Novém Boru Ilona Jindrová, zájem o sklářské obory roste a letos dokonce museli žádat kraj o výjimku, aby mohli přijmout do prvního ročníku učebního oboru sklář-výrobce a zušlechťovatel skla nad třicet dětí, konkrétně třiatřicet.

Nutno dodat, že podobné aktivity by se nemohly uskutečnit bez osvícených hlav a velké energie a podpory, které do nich vkládají jak představitelé výrobních firem, tak ředitelé škol. Spojené nádoby totiž i v tomto duchu fungují, bohužel někdy kontraproduktivně. Jako v případě iniciativy strojírenské společnosti Filák, která pro výherce prvního ročníku soutěže Světlo na cestu, žáky Základní školy v Polešovicích, zorganizovala nejen exkurzi do svých výrobních prostor, ale také do technologicky nanejvýš zajímavého prostředí automotive nedalekého výrobce svítidel pro přední světové automobilky. Bohužel ředitel školy odpověděl, že o tuto výhru nemá zájem.

Ale abychom nekončili povzdechem. Když jsme v roce 2014 s vydáváním TECH EDU začínali, projevili jsme přání, aby se stal mostem mezi školami a firmami. Těší nás, že to velice rychle začalo fungovat: přichází k nám stále více podnětů, které ani nestačíme zpracovávat. Děkujeme tedy všem osvíceným hlavám firem a škol a slibujeme, že budeme pomyslný most mezi ně stavět i nadále.

Jana Jenšíková, šéfredaktorka

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TECH EDU 4 / 2016 na straně 3.