Kde vzít podnikatelský nápad?
.
Více…Víte, že se základy ICT a kybernetické bezpečnosti dají učit i bez počítače a připojení k internetu? O tom, jak to udělat, co je k tomu potřeba a kde s tím mohou zájemcům poradit a pomoci, jsem si povídala s dvěma vysokoškolskými učiteli: Borisem Šimákem a Jaroslavem Burčíkem z evropského Centra ITU pro kybernetickou bezpečnost na katedře telekomunikační techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT a propagátory moderních metod výuky informačních technologií.
Co se skrývá v kufříku, do něhož nakukuji?
BŠ: Elektronická stavebnice, která obsahuje procesor, server, síťový prvek a router umožňující komunikaci, do níž nahrajeme potřebný software. Je to vlastně jednočipový počítač (embedded system) určený pro předem definované činnosti. Když k němu připojíme klávesnici, myš a monitor nebo televizní obrazovku, vznikne jednoduchá, otevřená platforma, na níž se mohou studenti učit základům informatiky, a to bez připojení k internetu. Naším cílem bylo vytvořit jednoduchý, levný a mobilní model pro výuku základů ICT.
Co se na něm dá učit?
JB: Třeba jak zřídit síť, nakonfigurovat ji, využívat nástroje ke zkoumání protokolů a datových toků apod.
Co vás přivedlo k myšlence vyvinout a vytvořit výukový demonstrátor?
BŠ: Naše zkušenosti ze spolupráce se středními školami. V současné době na školách v hodinách informatiky převažuje prosté ovládání počítačů a programů na úkor skutečné informatiky, tzn. programování a ovládání robotů. Ale ekonomika i společnost potřebuje, aby lidé informační a komunikační technologie nejen využívali, ale také jim rozuměli. Demonstrátor je vlastně jedním z praktických výsledků našeho dlouhodobého zájmu o zvýšení povědomí o kybernetické bezpečnosti a informačních a komunikačních systémech zejména mezi mladou generací.
Kde jste na něj získali finanční prostředky?
BŠ: Z operačního programu Praha – pól růstu ČR. Náš projekt zahrnuje nejen výukový demonstrátor, ale i studijní materiály, webový portál a další edukativní nástroje pro výuku informatiky na všech úrovních škol, zejména pak ve vyšších ročnících základních škol a na všech typech škol středních. Technická úroveň je škálovatelná podle studijního zaměření: na průmyslových školách se zaměřením na IT se jde víc do hloubky, na gymnáziích se lze víc soustředit na kybernetickou bezpečnost.
V čem váš projekt pomůže učitelům?
BŠ: V podobě demonstrátoru dostávají do ruky nástroj, který jim za pomoci moderních pedagogických postupů, na nichž jsme průběžně pracovali se spoluřešitelem, Masarykovým ústavem vyšších studií ČVUT, umožní vysvětlovat komplexní a složitá témata srozumitelně a jednoduše. Další výhodou je, že se pedagogové nemusí učit ovládat produkty různých výrobců, ale pracují se stále stejným a školám finančně dostupným hardwarem.
Oba léta vyučujete na Fakultě elektrotechnické ČVUT. Jak motivujete studenty, aby se víc zajímali o elektroniku jako obor?
JB: V současné době se na trhu volného času mladým lidem nabízí mnoho aktivit, a proto stále přemýšlíme, čím je přilákat k elektronice. Proto mimo jiné celoročně pořádáme takzvaný Embedded Technology Club ETC neboli „Bastl kroužek“, což je kurz základů moderního vývoje a programování elektroniky pro studenty středních škol a zájemce z ČVUT. Je koncipován tak, aby se ho mohli účastnit zájemci i z řad středoškoláků se znalostmi základů fyziky, ale bez zkušeností s elektronikou a programováním, kteří se prostě chtějí něco nového naučit a vyzkoušet si to alespoň v laboratorní praxi. Pro nejšikovnější účastníky pořádá centrum spolu s partnery Kybernetické soutěže ve znalostech a dovednostech v oblasti kybernetické bezpečnosti a informačních a komunikačních systémů. Vítězové národního kola postupují do mezinárodní Evropské kybernetické soutěže.
Jde o aktivity školy a centra nebo kooperujete také s firmami?
JB: S některými firmami spolupracujeme velmi úzce. Například právě „Bastl kroužek“ sponzoruje společnost 2N Telekomunikace. Na základě zkušeností s absolventy elektrotechnických škol si totiž uvědomila, že na pracovním trhu chybí studenti, kteří umí nejen programovat, ale nebojí se ani technologické práce s hardwarem. Takové komplexní dovednosti si totiž ze studií do praxe nepřinášejí.
Kybernetická bezpečnost se prolíná prakticky všemi lidskými obory.
Je podle vás moderní technické vybavení škol cesta, jak přilákat mladou generaci k technickým oborům?
BŠ: Moderní technické vybavení škol je důležité, ale samo o sobě nestačí. Dalším problémem je nedostatek kvalitních učitelů. Vedení středních odborných škol, s nimiž spolupracujeme, trápí třeba snahy některých firem přetáhnout jim jejich schopnější pedagogy v ICT na plný, případně aspoň částečný úvazek.
Nemůžeme mít učitelům přece za zlé, že odcházejí tam, kde budou lépe ohodnoceni? Vy byste neměli recept, jak je na školách udržet?
JB: Šlo by to třeba určitou formou sponzoringu. Podniky by mohly vybrané pedagogy s nízkými platy podpořit finančně a spolupracovat s nimi na koncipování odborné části učebních plánů s přihlédnutím k vlastním podnikatelským potřebám.
Ve svých vzdělávacích a osvětových aktivitách se zaměřujete především na kybernetickou bezpečnost. Proč právě na ni?
JB: Protože se prolíná prakticky všemi lidskými obory. V současnosti se o kyberbezpečnosti bavíme nejčastěji na úrovni aplikací, ale v odborné telekomunikační terminologii jde jen o nejvyšší, sedmou vrstvu bezpečnostního modelu. Přitom často zapomínáme, že základní je fyzická bezpečnost zařízení. Nelze se spoléhat jen na antivirové programy a hesla, aniž bychom udělali dost pro zabezpečení přístroje proti zcizení. Zloději pak nebudou potřebovat žádná hesla, stačí jim vyjmout harddisk a data zneužít. Bezpečnost se musí promýšlet komplexně, jako soubor všech principů. Když zabezpečujete dům, taky nestačí jen nainstalovat drahý zámek a bytelné dveře. Musíte děti přimět zamykat a podobně.
BŠ: Zvláštní pozornost vyžaduje třeba elektronické bankovnictví. Klient musí dbát na zabezpečení celého připojení. Metod, jichž hackeři využívají k podvodnému jednání, existuje spousta. Třeba pošlou do vašeho počítače program, pomocí něhož sledují, jaké mačkáte klávesnice, a následně mohou převzít vaši roli. Nebo využívají speciálních aplikací, které umožňují prohledávat nezabezpečené počítače, a v automatickém režimu pak získávají informace o vás, vašich účtech a vašem soukromí. Neméně nebezpečné jsou podvodné stránky. A snadno zneužitelným nástrojem jsou i sociální sítě. Jejich provozovatelé sbírají o uživatelích informace, automaticky je třídí, a vytvářejí tak aktérům profily na síti.
České firmy dlouhodobě zápolí s nedostatkem kvalifikovaných technických pracovníků, lákají studenty stipendii a nabídkami práce. Jak se zaměstnávání studentů během studia promítá do jejich celkové profesní přípravy?
BŠ: U studentů vyšších ročníků považuji praxi ve firmách v rozumné míře za přínosnou, ale není dobré, když začnou pracovat hned po prvním semestru. Někdy dokonce dělají jen nekvalifikovanou práci, která jim odborně nic nepřináší. Věnují se tak méně studiu a efektivita výuky se snižuje. Firmy si pak stěžují, že k nim přicházejí studenti nedostatečně připraveni.
Text: Věra Vortelová
Foto: Shutterstock a archiv ČVUT
.
Více…Průměrná finanční zátěž spojená s Covid-19 vyšla každou českou domácnost na 17 tisíc Kč za rok. Oproti loňsku se tato ztráta zvýšila v průměru o 4 tisíce Kč, loni činila 13 tisíc Kč. Vyplývá to z průzkumu, který pro vzdělávací projekt Den finanční gramotnosti provedla agentura MindBridge Consulting.
Více…V rámci probíhajícího předsednictví ČR ve Visegradské skupině Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s agenturou CzechInvest a Zastupitelským úřadem ČR v Tel Avivu připravilo unikátní program na podporu inovací a start-upů ze zemí V4. Zájemci o účast mohou posílat přihlášky do 14. února 2020 a již v květnu získat nové kontakty a zkušenosti přímo v Izraeli.
Více…Duální vzdělávání v České republice dostává další impuls. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga s vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem připravují změny v odborném vzdělávání. V nejbližší době má v gesci MŠMT vzniknout Rada pro odborné vzdělávání. Bude mít za cíl pokračovat v rozšiřování a prohlubování prvků duálního vzdělání a koordinaci těchto činností v regionech. Plánuje se také Dohoda o spolupráci, v přípravě je i legislativní ukotvení.
Více…