Kde vzít podnikatelský nápad?
.
Více…V podnikatelské komunitě již delší dobu rezonuje názor, že kvalitní pracovníci jsou v ČR již beznadějně rozebráni. Platí to i v mladoboleslavské ŠKODĚ AUTO? I o tom jsme během naší návštěvy firemního dne odborných dovedností pro dívky hovořili s ředitelem Středního odborného učiliště strojírenského (SOUs) ŠKODA AUTO Martinem Slabihoudkem. Přivedla nás sem soutěž Bez praxe nejsou koláče organizovaná Domem zahraniční spolupráce jako součást Evropského týdne odborných dovedností.
V otázce předpokladů s vámi nemohu souhlasit. Na našem učilišti se připravuje v tříletých učebních oborech a čtyřletých studijních programech s maturitou téměř třináct procent dívek, které si ve svých schopnostech nijak nezadají s chlapci. Osobně si myslím, že ženský prvek hraje důležitou roli nejen ve společnosti, ale také v každém pracovním kolektivu. Náš koncern nesleduje jen úroveň genderových kvót, ale hlavně úspěšnost zapojení žen do pracovního procesu. Počet dívek na našem učilišti činí téměř třináct procent, což je u technické školy nadprůměr, ale rádi bychom mimo jiné i prostřednictvím propagace studia na již tradičním Dnu otevřených dveří pro dívky jejich počet ještě navýšili. Zájem však ovlivňuje i struktura vypisovaných oborů, které nemusí být pro děvčata vždy atraktivní. Přesto mě v uplynulých letech překvapil jejich značný zájem o náročné specializace, jako jsou třeba průmyslový logistik a IT mechatronik. U nás se s nimi setkáte i v oborech, kde byste je nehledali, jako je například autolakýrník. Zájem se však dá jen těžko predikovat, protože je také věcí osobnostního zaměření, výchovy v rodině a tradic.
Pro adepty je přitažlivý osvědčený systém duálního vzdělávání, ale nezanedbatelný vliv mají i mimoškolní projekty, z nichž bych připomenul zejména krátkodobé studijní pobyty u našich koncernových partnerů nebo šance vyrobit si se studijním týmem žákovské auto. U zahraničních stáží využíváme jak příležitostí v rámci koncernových akademií a závodů, tak standardních programů výměny, nabízených ministerstvem školství a hospodářskými organizacemi. V současné době využíváme možností programu Erasmus+, konkrétně plánujeme vyslat v příštích dvou letech každoročně padesát žáků na stáže do zahraničí.
Výborně funguje spolupráce s Audi Ingolstadt, s VW Braunschweig, VW Kassel a loni na podzim vyjeli dva naši žáci až do dolnosaského Emdenu na severozápadě Německa. Žáky vysíláme také do VW Poznaň. Od příštího školního roku bychom rádi navázali spolupráci s dalšími partnery, například s VW Slovakia v Bratislavě, s MAN v Salzgitteru nebo s Porsche. Nabídka je tedy velmi zajímavá a bohatá.
V souvislosti s aktuální strategií ŠKODY AUTO na období do roku 2025 připravuje i naše učiliště podobný dokument v oblasti výchovy a vzdělávání, který by reagoval na předpokládané potřeby společnosti v příštích deseti letech. Takže všechny scénáře jsou otevřené, i stáže v Číně.
Jádrem duálního systému odborného vzdělávání je kombinace prakticky orientované části a teoretické přípravy. Obsah praktické části průběžně aktualizujeme ve spolupráci s kolegy z odborných oblastí v reakci na potřeby společnosti v horizontu příštích několika let. Dokonce se uvažuje i o výzvách, které zatím ještě nedokážeme přesně specifikovat. Obecně ale mezi největší patří digitalizace, robotizace a elektromobilita.
Prvotní, teoretické informace o práci na strojích dále rozvíjejí mistři odborného výcviku v práci s malými, deseti- až dvanáctičlennými skupinami, z nichž každá zpracovává vlastní projekt. Tato část přípravy má velmi individuální charakter, aby měl každý student příležitost pochopit zadání, poradit se, případně odstranit nedostatky v řešení.
Musí to vědět, blíží se éra e-mobility, tedy automobilů na alternativní pohony. Konkrétně to znamená, že prioritou se pro nás jako vzdělávací instituci stává otázka získávání zkušeností a dovedností z oblasti elektro. Kompetence a znalosti z této oblasti se musí promítat do každého oboru, který nabízíme v rámci přípravy pro automobilovou výrobu.
Už jsme zmiňovali IT mechatronika jako jeden z atraktivních oborů. Vznikl sloučením odborností automechanika a automobilového elektrikáře. Je průnikem vědomostí a zručnosti z oborů elektrotechniky, elektroniky, mechaniky, hydrauliky, informatiky, elektrotechnologie a strojírenských technologií. Záhy se stal jedním z nejoblíbenějších řemesel mezi uchazeči o studium u nás. Duální systém pružně reaguje i na další oblasti nejnovějšího technologického vývoje, například při zpracování nových materiálů či při konstrukci karoserií.
Nepřekopáváme je, ale aktualizujeme a nikoli stále a celé. Bavíme se zhruba o 10 procentech odborné části, která u toho kterého oboru představuje 50 až 60 procent hodinových dotací.
Určitě. Odborný výcvik probíhá v našich laboratořích a dílnách vybavených stroji, s nimiž se žáci později setkají ve výrobě.
Dívky si ve svých technických schopnostech nijak nezadají s chlapci.
Musí to umět. Bez manuální zručnosti, bez znalosti technického obrábění by nedokázali rozumět všem přednostem moderních technologií. Od kolegů z oboru ručního obrábění vím, že pokud se student nepřesvědčí, jak vzniká špona, tak si nedokáže při vlastním CNC obrábění představit, co stroj dovede, kdy pracuje správně a kdy ne. Praktická znalost je tady velmi důležitá. Mylných představ o povolání studenty i jejich rodiče proto zbavujeme již během dnů otevřených dveří a dalších marketingových akcí. Musí počítat s tím, že když k nám půjdou studovat, oblečeme je do montérek a pracovních bot a v rámci hodin praktických dovedností si budou zkoušet své teoretické znalosti ve výrobě, aby se jim nestalo, že si ani neuvědomí, jaký obor vlastně absolvovali.
Rozdílnou podle zvoleného oboru. Nabízíme standardní obory i obory, které vznikly v posledních letech restrukturalizací různých odborností. Třeba u IT mechatronika a průmyslového logistika jsou naše nároky na studijní předpoklady velmi vysoké, protože patří mezi obory budoucnosti.
.
Více…Průměrná finanční zátěž spojená s Covid-19 vyšla každou českou domácnost na 17 tisíc Kč za rok. Oproti loňsku se tato ztráta zvýšila v průměru o 4 tisíce Kč, loni činila 13 tisíc Kč. Vyplývá to z průzkumu, který pro vzdělávací projekt Den finanční gramotnosti provedla agentura MindBridge Consulting.
Více…V rámci probíhajícího předsednictví ČR ve Visegradské skupině Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s agenturou CzechInvest a Zastupitelským úřadem ČR v Tel Avivu připravilo unikátní program na podporu inovací a start-upů ze zemí V4. Zájemci o účast mohou posílat přihlášky do 14. února 2020 a již v květnu získat nové kontakty a zkušenosti přímo v Izraeli.
Více…Duální vzdělávání v České republice dostává další impuls. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga s vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem připravují změny v odborném vzdělávání. V nejbližší době má v gesci MŠMT vzniknout Rada pro odborné vzdělávání. Bude mít za cíl pokračovat v rozšiřování a prohlubování prvků duálního vzdělání a koordinaci těchto činností v regionech. Plánuje se také Dohoda o spolupráci, v přípravě je i legislativní ukotvení.
Více…